Цитата місяця

ДЛЯ ТОГО ЩОБ СИЛА ДУМКИ "ПРАЦЮВАЛА НА ВАС”, ПОТРІБНО РОЗВИВАТИ ПОЗИТИВНЕ СТАВЛЕННЯ ДО ЖИТТЯ.                                                                                                                                                                                                             «Електронні мізки будуть помилятися значно точніше.» (Габріель Лауб)                                                                                                                                                                                                              Одна машина може виконувати роботу п'яти звичайних людей, але жодна машина не зможе виконати роботу однієї непересічної людини. (письменник Елберт Габбард)                                                                                                                                                                                                              «Комп’ютери — це як велосипед. Тільки для нашої свідомості» (Стів Джобс)                                                                                                                                                                                                              «Ніколи не довіряйте комп’ютеру, який ви не в змозі викинути у вікно.» (Стів Возняк)                                                                                                                                                                                                              «Разум, однажды расширивший свои границы, никогда не вернется в прежние.» (А. Ейнштейн)                                                                                                                                                                                                              Комп'ютер потрібен, щоб служити людині. Не потрібно, щоб людина служила комп'ютеру. (Г. Метьюсоу)

Мета.
Навчальна. Навчитися створювати нумеровані, маркеровані і багаторівневі списки.
Розвиваюча. Розвивати логічне мислення, самостійність, вміння застосовувати набуті знання до практичних завдань.
Виховна. Виховувати наполегливість, естетичність у оформленні, грамотно висловлювати свої думки.
Тип уроку. Засвоєння нових знань і навичок.
Матеріали для роботи з учнями:
Інформатика 10 клас: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів: академічний рівень, профільний рівень / Й.Я. Ривкінд, T.I. Лисенко, Л.А. Чернікова, В.В. Шакотько
План
  1. Введення в тему.
  2. Система опрацювання текстів.
  3. Актуалізація опорних знань текстовий процесор MS Word.
  4. Створення нумерованних, маркованих та багаторівневих.
  5. Практичні завдання.
  6. Типові запитання до уроку.
  7. Домашнє завдання.
Пам’ятка для учня!
  1. Пригадайте правила техніки безпеки при роботі з ПК.
  2. Через кожні 15 хв. виконуйте вправи для очей та для зняття м’язової втоми.
Хід уроку

1. Введення в тему.
  1. Кількість годин відведених на вивчення теми.
  2. Основні навички, якими повинен оволодіти учень по закінченню вивчення теми.
  3. Інструктаж з ТБ при роботі з ПК та в комп’ютерному класі.

2. Системи опрацювання текстів.
Довгий час знання, яких набувала людина протягом життя, передавались усно від покоління до покоління, що не забезпечувало безперервного поповнення бази знань людства в цілому. Безперервний процес збереження інформації забезпечила писемність, яка дозволяла накопичувати інформацію.
Спочатку люди викарбовували написи на камінні, потім видавлювали гострими паличками на глиняних дощечках. Писали паличками на папірусі, пензликами на шовку і перами на папері. Гусяче перо змінили ручки з металевим пером, а їх – графітові олівці, авторучки, а згодом друкарські машини.
Проте в роботі з текстами залишалося незмінним головне: щоб внести зміни в текст, його потрібно було щоразу переписувати або передруковувати. І лише застосування комп'ютерів і спеціальних програм принципово змінило технологію роботи з текстом. У чому ж полягають переваги у використанні ПК для обробки текстів?
Для роботи з текстом на ПК використовують: текстові редакторитекстові процесори та видавничі системи. У загальному їх називають системами обробки текстів – програми, які призначені для створення, редагування й друку текстових документів.
Текстовий редактор – це програма, що дозволяє вводити, редагувати, форматувати та зберігати текст.
Текстовий процесор – це програма, що дозволяє вводити, редагувати й форматувати текст, вставляти малюнки й таблиці, перевіряти правопис, складати зміст, виконувати перенос слів та багато інших складних операцій.
Настільна видавнича система (НВС) – це програма, за допомогою якої можна створювати високоякісні оригінал-макети, що містять текст і графічні зображення для тиражування в друкарні.
Наприклад:
•    текстові редактори (Multi-Edit, Блокнот, WordPad, Твір, Лексикон);
•    текстові процесори (Microsoft Word, Word Prefect, OpenOffice, Word-Star);
•    настільні видавничі системи (Adobe PageMaker, Corel Ventura, Publisher, QuarkXPress).
Вивчаючи в 9-му класі роботу з текстовим процесором Word 2003, ви вже навчилися створювати текстові документи, редагувати і форматувати текст, вставляти в документ і форматувати векторні графічні зобра­ження. Однак користувач майже завжди передбачає, що створений ним документ буде надрукований. Тому важливо оформити документ так, щоб він гарно виглядав не тільки на екрані, але й на аркуші паперу.

3. Актуалізація опорних знань.
  1. Які способи виділення тексту ви знаєте?
  2. Які операції редагування тексту вам відомі? Як вони здійснюються?
  3. Які операції форматування символів і абзаців тексту ви знаєте? Як вони виконуються?
  4. Яке призначення маркерів на горизонтальній лінійці?

4. Створення нумерованих, маркерованих і багаторівневих списків.
Створення списків
Особливим видом форматування абзаців є оформлення їх у вигляді списків. Списками можуть подаватися переліки об'єктів, описи поряд­ку дій тощо.
Наприклад:
  • список прізвищ учнів класу,
  • інструкція щодо користування приладом,
  • перелік правил оформлення документа,
  • спи­сок ліків в аптечці,
  • послідовність дій під час приготування деякої страви тощо.
У текстовому процесорі Word 2003 можна створювати списки трьох типів:
  • Маркований, у якому кожний абзац на початку позначається деяким спеціальним символом (маркером).
Приклади оформлення:
  • Нумерований, у якому на початку кожного абзацу вказується його номер. Порядковий номер абзацу в списку може задаватися числом (записаним арабськими або римськими цифрами), літерою алфавіту або числівником.
Приклади оформлення:
  • Багаторівневий, у якому абзаци пронумеровані за їхньою ієрар­хічною структурою. Максимальна кількість вкладень елементів багаторівневого списку - 9 рівнів.
Приклади оформлення:
Існує кілька способів оформлення деякого фрагмента тексту у вигляді маркованого чи нумерованого списку.
І спосіб. Основний.
Для початку введення списку слід розмісти­ти курсор у потрібному місці документа і виконати Основне => Абзац => Маркери  або Нумерація. У поточному місці документа з'явиться маркер або номер того виду списку, який використовувався останнім. Для вибору іншого виду списку слід вибрати кнопку - біля потрібного типу списку та у відкритому переліку Бібліотека маркерів або Бібліотека нумерованих списків (рис.) вибрати необхідний варіант оформлен­ня. Після цього можна вводити перший елемент списку.
Після введення першого елемента списку слід натиснути клавішу Enter - наступний номер або маркер з'являються в наступному рядку автоматично. Коли останній елемент списку введено, слід повторно вибрати кнопку відповідного списку на Стрічці, або двічі натиснути Enter, або ви­далити номер чи маркер клавішею Backspace.
ІІ спосіб. Автоматичне створення списку.
Розмістивши курсор у по­трібному місці документа, слід увести спеціальні умовні символи, які ви­значають вид бажаного списку, і натиснути клавішу Пропуск (табл. 1.2). Одразу ж умовні символи перетворяться на відповідний маркер або номер. Далі можна розпочинати введення першого елемента списку.
ІІІ спосіб. Перетворення на список.
Якщо деякі абзаци тексту, введеного раніше, потрібно оформити як список, то слід виділити ці аб­заци і вибрати на Стрічці кнопку відповідного типу списку: Маркери, Нумерація. Для вибору іншого виду списку слід вибрати кнопку.
Багаторівневі списки
Для створення багаторівневого списку на Формат => Список => Ба­гаторівневий список  і варіант оформлення списку в бібліотеці списків. Далі потрібно вводити елементи списку, змінюючи за потреби їхні рівні вкладеності. Для цього використовуються кнопки Зменшити відступ  (перехід на рівень вище) або Збільшити відступ  (перехід на рівень нижче), які розташовані на Стрічці в групіАбзац. Збільшити рівень вкладеності можна також натисканням клавіші Tab, зменшити - Shift Tab. Нумерація елементів списку змінюється автоматично.
Аналогічно можна змінити рівень раніше введеного елемента, попередньо виділивши його.
Редагування списків
У текстовому процесорі Word 2003 створені списки зручно редагувати.
Якщо в будь-якому місці списку потрібно додати ще один рядок, то слід установити курсор у кінці попереднього рядка списку і натиснути клавішу Enter - буде вставлено додатковий рядок з відповідним номером чи маркером, а нумерація в усіх наступних рядках списку автоматично зміниться. Для видалення елемента списку його потрібно виділити і на­тиснути клавішу Delete - нумерація також автоматично зміниться.
Інколи потрібно в деякому абзаці відмінити нумерацію, наприклад для введення тексту, який не є елементом списку. У такому випадку ну­мерацію слід видалити повторним вибором кнопки списку наСтрічці або натиснувши клавішу Backspace.
У деяких випадках (наприклад, під час копію­вання списків) автоматична нумерація може не відповідати потребі користувача. Для зміни ну­мерації потрібно:
1.     Виділити номер елемента списку, який слід змінити.
2.     Відкрити контекстне меню виділеного но­мера (рис.).
3.     Вибрати потрібний варіант зміни номера:

  • Начать заново - нумерація елемен­тів списку розпочнеться заново, з першого номера.
  • Продовжити нумерацію - нумерація цього і наступних елемен­тів списку буде продовжена наскрізно від попереднього номера.
Або через Формат => Список => Нумерований => Змінити
  • Начать с  - нумерація елементів списку розпочнеться з номера, який укаже користувач.
Елементи списку можна відсортувати за зростанням або спадан­ням. Для цього слід виконати такий алгоритм:
  1. Виділити абзаци, які упоряд­ковуються.
  2. Виконати на Стрічці  => Сортування.
У текстовому процесорі Word 2007 можна сортувати за такими значеннями:
  • Сортувати за - абзацами.
  • Тип даних - текст, число або дата.
  • Порядок сортування - за зростанням чи за спаданням.
  • Вибрати кнопку ОК.
Рядки списку змінять своє розташування, а нумерація елементів списку залишиться послідовною.
Форматування списків
За необхідності користувач може відформатувати створений спи­сок: змінити вид маркера, його формат, спосіб нумерації, розташування списку тощо. Для цього слід виділити потрібні елементи списку і вико­ристати потрібні елементи керування міні-панелі, групи Шрифт і Формат вкладки Список, діалогових вікон тощо. Для змінення відступів еле­ментів списку від поля також використовують маркери на горизонталь­ній лінійці.
Для встановлення відступу елемента списку від номера чи маркера використовується табуляція - засіб, який дає змогу розміщувати об'єкти в рядку в строго визначених місцях (позиціях табуляції). На лінійці позиція табуляції зазвичай позначається так: L (рис. ).
Для встановлення позначки табуляції достатньо вибрати на лінійці потрібне місце вказівником миші. Щоб змінити її позицію, потрібно пе­ретягнути позначку вздовж лінійки у нове місце. Для видалення позиції табуляції достатньо перемістити позначку табуляції за межі лінійки.
Також установити та змінити позиції табуляції можна у вікні Табуляція, для цього слід відкрити діалогове вікно Формат і вибрати кнопку Табуляція.
Однією з особливостей форматування списків є те, що формат марке­рів (номерів) і формат символів тексту може бути різним. Якщо в тексті вибрати один з маркерів чи номерів списку, то будуть виділені всі анало­гічні об'єкти в усьому списку. Далі можна змінювати їхній формат неза­лежно від формату іншого тексту списку (рис. ).
Ще однією особливістю форматування списків є так зване автома­тичне форматування. Якщо ви ввели перший елемент списку і відфор­матували його певним чином, то програма автоматично застосовуватиме такий саме формат і для інших елементів цього списку під час їх уведен­ня. Прикладом застосування такого форматування може бути створення списків означень термінів. Наприклад, на рисунку 1.20 перше слово оформлено курсивом, після нього символ тире як роздільник, далі текст звичайного накреслення. У наступних рядках списку таке форматування буде повторюватися та автоматично перемикатися з курсиву на звичай­ний шрифт під час уведення роздільника (знака тире).
За необхідності користувач може створити власний спосіб оформлення списку, вибравши команду Визначити новий маркер або Визначити но­вий числовий формат внизу діалогових вікон відповідних списків. У вікні, що відкриється, потрібно встановити значення властивостей нового виду списку.
Наприклад, для маркованого списку у вікні Формтат => Список =>Изменить=> Изменение маркерованого списка (рис.)можна вибрати зображення маркера у вигляді символу або рисун­ка, встановити параметри шрифту символу, визначити спосіб вирівнювання списку відносно лівого та правого полів сторінки. Вибираючи вид маркерів, слід пам'ятати, що відповідні шрифти та маркери повинні бути встановлені в опера­ційній системі комп'ютера, на якому планується використовувати створений тек­стовий документ. Інакше зображення маркера може не відповідати вибраному.
Для створення нового формату нумерованого списку слід у вікні Визначення нового числового формату (рис.):
  1. Вибрати в списку вид номера (числа, літери тощо).
  2. Якщо потрібно, ввести текст перед номером або після нього ( перед літерою І було введено слово Розділ).
  3. Вибрати спосіб вирівнювання тексту списку.
  4. Переглянути зразок оформлення.
  5. Вибрати кнопку ОК.
Створені таким чином нові варіанти оформлення списків відображаються на початку відповідної бібліотеки. їх можна видалити, вибравши команду Видалити в контекстному меню створеного виду списку.

5. Практичні завдання
  1. Відкрийте вказаний учителем файл (наприклад, зразок 1.1.doc). У відкритому документі абзаци 1-3 оформіть як мар­кований список (маркер оберіть самостійно), абзаци 4-6 - як нумерова­ний список (вид нумерації оберіть самостійно). Відмініть нумерацію для заголовка тексту. Збережіть документ у власній папці у файлі з іменем вправа 1.1.doc.
  2. Створіть новий документ і введіть десять прізвищ ваших однокласників у вигляді нумерованого списку. Збережіть документ у власній папці у файлі з іменем вправа 1.2.2-1.doc. Перетворіть список у маркований. Збережіть документ у власній папці з іменем вправа 1.2.2-2.doc.
  3. Відкрийте вказаний учителем файл (наприклад, зразок 1.3.doc). Оформіть документ за зразком, наведеним у файлі. Збережіть документ у власній папці у файлі з іменем вправа 1.3.doc.
  4. Створіть  власний  спосіб  оформлення  маркованих  і нумерованих списків. Відформатуйте з їх використанням списки з файла зразок 1.4.doc. Збережіть документ у папці Мої документи у файлі з іменем вправа 1.4.doc.


6. Типові питання до уроку
  1. Списки яких типів можна створити в текстовому документі Word 2007?
  2. Як перетворити кілька абзаців уведеного тексту на список?
  3. Яка назва і призначення кнопок JE, |Е групи Абзац?
  4. Як створити нумерований список?
  5. Як створити маркований список?
  6. Який список є багаторівневим? Як його створити?
  7. Як змінити рівень вкладеності елементів списку
  8. Як змінити вид маркера чи номера?
  9. У чому полягає автоматична нумерація елементів списку? Як її можна змінити?
  10. Яким чином відмінити нумерацію (маркування) після закінчення вве­дення списку?
  11. У списку учнів вашого класу було пропущено кілька прізвищ. Опишіть, яким чином їх вставити в текст.
  12. Список учнів вашого класу було введено в довільному порядку. Опи­шіть, яким чином розмістити прізвища в алфавітному порядку.
  13. З'ясуйте, використовуючи Довідку, у якому випадку маркери та номе­ри можуть не з'являтися під час створення списку. Як це виправити?

7. Домашнє завдання
1. Вивчити теоретичний матеріал (підручник п.1.2 стор. 16-22).
2. Підготуватися до практичного опитування.
3. Створіть новий документ і введіть перелік ваших улюблених страв у ви­гляді маркованого списку. Збережіть документ у власній папці у файлі з іменем вправа 1.2.3-1.doc. Перетворіть список у нумерований. Збере­жіть документ у власній папці у файлі з іменем вправа 1.2.3-2.doc.
4. Створіть новий документ і введіть означення чотирьох понять даного параграфа, наприклад маркований список, нумерований список, бага­торівневий список, табуляція. Оформіть уведений текст як маркований список за форматом, який зображено на рисунку (Міста-герої). Збережіть доку­мент у папці Мої документи у файлі з іменем вправа 1.2.5.doc.
5. Створіть новий документ, у який уведіть і оформіть текст за зразком (рис.). Збережіть документ у власній папці у файлі з іменем вправа  1.2.7.doc.

Немає коментарів :

Дописати коментар

Коментарі